Μιλάει για την αµφίδροµη σχέση µεταξύ κοινού και ερµηνευτή, τη διαχρονική έλλειψη συντονισµού στην προώθηση του έργου των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό, το πώς η έκρηξη της τεχνολογίας έχει επηρεάσει τις ζωές µας και τη σχέση της µε τα προϊόντα της Apple.

Με «9+1 ιστορίες» η Ελευθερία Αρβανιτάκη επέστρεψε δισκογραφικά και αφιέρωσε αυτή τη µικρή «Οδύσσεια», όπως χαρακτήρισε την παραγωγή του νέου της µουσικού άλµπουµ - το οποίο είναι διαθέσιµο και µέσω του iTunes Store - στους συντελεστές του, «για την υποµονή, την πίστη, την αγάπη και το πάθος που συνάντησα στην τετράχρονη παρέα µας».

Είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεται µε τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου και η πρώτη που ερµηνεύει ένα τραγούδι του Νίκου Πορτοκάλογλου, αν και έχουν ξαναβρεθεί δισκογραφικά, µε τη συµµετοχή της σε δικά του άλµπουµ. Περιλαµβάνει επίσης τραγούδια των Θέµη Καραµουρατίδη, Λήδας Ρουµάνη, Νίκου Μωραΐτη, Στάθη Δρογώση και Χρήστου Δεληγιάννη.

Οι δυσκολίες τρέφουν την καλλιτεχνική δηµιουργία;

Πιστεύω ότι δηµιουργικά τα καλά πράγµατα συµβαίνουν σε όλες τις περιόδους. Έχουµε το παράδειγµα της Αναγέννησης, όταν καταπληκτικά έργα δηµιουργήθηκαν σε µια περίοδο ευµάρειας, ενώ υπάρχει και η περίοδος του ρεµπέτικου στην Ελλάδα ή του µπλουζ στην Αµερική, τα οποία προέκυψαν µέσα από µεγάλες δυσκολίες, µετακινήσεις πληθυσµών και γενικότερα µια αφόρητη καθηµερινότητα. Δυο είδη τραγουδιού, που αν και ακολουθούν διαφορετικές µουσικές φόρµες, διακρίνονται για τον λιτό, ευθύβολο και πολλές φορές σκληρό τους λόγο. Θα έλεγα λοιπόν, ότι η τέχνη έχει την ικανότητα να διαπερνά τις ευκολίες και τις δυσκολίες. Πρόκειται για έναν τρόπο έκφρασης και πηγάζει από ένα ταλέντο που συχνά ξεπερνά τη γνώση. Ένα καλό τραγούδι δεν είναι εύκολο να γραφτεί κατά παραγγελία. Συνήθως έχει να κάνει µε την προσωπικότητα του δηµιουργού του και βέβαια τις συνθήκες στις οποίες ζει, τις καταστάσεις που βιώνει.

Παράλληλα µε τη δισκογραφία επιστρέψατε συναυλιακά, σε µια οµολογουµένως δύσκολη συγκυρία. Ποια ήταν η ανταπόκριση του κόσµου;

Έδωσα µια συναυλία στο Βεάκειο την πρώτη ηµέρα ψήφισης των νέων µέτρων από τη Βουλή. Το θέατρο ήταν κατάµεστο και ένιωσα πραγµατικά συγκινηµένη βλέποντας τον κόσµο, ακόµα και σε αυτές τις δύσκολες στιγµές, να συρρέει έτοιµος να µοιραστεί τη σκληρή του καθηµερινότητα. Αυτό λοιπόν που βιώνεις εκείνες τις στιγµές, ανεβαίνοντας στη σκηνή, είναι η πλήρης αφοσίωση στην τέχνη σου και στη µοναδική επαφή που κάθε φορά έχεις µε το κοινό. Πρόκειται για µια αµφίδροµη σχέση. Δίνεις και παίρνεις. Ο κόσµος είναι εκεί για να συνευρεθεί µέσα από την τέχνη. Συµµετέχει µε την ψυχή του, µοιράζεται το πρόβληµά του µέσα από τη µουσική και τα τραγούδια που τον εκφράζουν.

Έχοντας στο ενεργητικό σας διεθνείς συνεργασίες και επιτυχίες, πιστεύετε ότι η ελληνική µουσική και ο πολιτισµός γενικότερα µπορεί να είναι εξαγώγιµο προϊόν;

Έχουµε τα παραδείγµατα πολλών ευρωπαϊκών χωρών οι οποίες κάνουν πολύ σοβαρή δουλειά πάνω σε αυτό το κοµµάτι και πράγµατι εξάγουν πολιτισµό. Είτε πρόκειται για κινηµατογραφικές, θεατρικές και άλλες παραγωγές, είτε για την προβολή των εικαστικών τεχνών µέσω εκθέσεων, είτε βέβαια για τη µουσική και το τραγούδι. Αντίστοιχη, οργανωµένη προσπάθεια προώθησης του σύγχρονου ελληνικού πολιτισµού δεν έγινε ποτέ. Ότι έχει γίνει σε διεθνές επίπεδο µε συνεργασίες, εµφανίσεις, προώθηση του έργου κάθε καλλιτέχνη,  έγινε χωρίς συστηµατική υποστήριξη από την πολιτεία. Ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισµός, σε όλες του τις εκφράσεις, θα µπορούσε να αποτελεί εξαγώγιµο προϊόν, το οποίο θα έπαιζε και έναν γενικότερο ρόλο υπέρ της χώρας.

Πόσο έχει επηρεάσει τα καλλιτεχνικά πράγµατα η έκρηξη της τεχνολογίας και του διαδικτύου;

Το Ίντερνετ είναι ένας µαγικός δρόµος. Η ασταµάτητη ροή πληροφοριών, η δυνατότητα άµεσης ανταλλαγής ιδεών και απόψεων επηρεάζει πλέον άµεσα τον τρόπο µε τον οποίο βλέπουµε τα πράγµατα. Είναι ένα τοπίο µέσα στο οποίο µπορεί να χαθείς ή να βρεις έναν δρόµο που δεν θα µπορούσες να έχεις βρει µε άλλον τρόπο. Μιλώντας ειδικότερα για τη µουσική, έχει µετασχηµατίσει τον τρόπο µε τον οποίο οι καλλιτέχνες επικοινωνούµε το έργο µας. Το φαινόµενο της παράνοµης διασποράς έχει διαφορετικό αποτελέσµα ανάλογα µε το µέγεθος της αγοράς. Σε µικρές αγορές, όπως η ελληνική σίγουρα δεν µας βοηθά. Στην περίπτωση αγγλόφωνων ή ισπανόφωνων τραγουδιών, τα οποία απευθύνονται σε τεράστιες αγορές, η ζηµιά από την πειρατεία είναι µικρότερη, αν συνυπολογίσουµε τα παράπλευρα οφέλη που µπορεί να έχει ένας καλλιτέχνης.

Πώς θα περιγράφατε την επαφή σας µε το οικοσύστηµα προϊόντων και υπηρεσιών της Apple;

Χρησιµοποιώ µόνο προϊόντα της Apple και ο λόγος είναι ότι τα βρίσκω πολύ πιο εύχρηστα. Η επικοινωνία µου τόσο σε προσωπικό, όσο και επαγγελµατικό επίπεδο βασίζεται σε υπολογιστές, συσκευές και υπηρεσίες της Apple. Παράλληλα χρησιµοποιώ καθηµερινά αρκετές εφαρµογές και προσπαθώ να ενηµερώνοµαι για κάθε τι νέο, διαθέσιµο στο App Store και µπορεί να µου φανεί χρήσιµο. Αν και η καλλιτεχνική δηµιουργία δεν σχετίζεται άµεσα µε την τεχνολογία, αφού για να γράψεις ας πούµε ένα τραγούδι δεν χρειάζεσαι απαραιτήτως κάποιο τεχνολογικό µέσο, έχει αναπόφευκτα σχέση µε τη διαχείριση της πληροφορίας. Στο πρακτικό κοµµάτι της δουλειάς µας, οι υπολογιστές είναι πλέον ένα αναντικατάστατο εργαλείο